Övrigt

Egyptisk arab

2010-06-11 22:17 #0 av: [klosaxen]

Vad är det för skillnad på vanligt arabiskt fullblod och egyptisk arab?

Anmäl
2010-06-13 19:52 #1 av: Diizkmedel

Jag skulle tro att det är lite olika extriörer samt temprament ;)

Anmäl
2010-06-14 12:51 #2 av: [klosaxen]

Men är det samma ras, eller räknas de som olika raser?

Anmäl
2010-06-14 15:19 #3 av: Diizkmedel

Det räknas nog som olika raser. Men jag e inte riktigt säker :/

Anmäl
2010-06-14 16:19 #4 av: CoralReefs

Det är samma ras, arab som arab men den egyptiska araben är smäckrare och mer extrem i sitt utseende och kommer från en annan linje (enligt historien så byggdes arabrasen upp från tre grundlinjer) dessa linjer blandas idag men ibland skiljs dom åt så en egyptisk arab kommer från Muniqi -linjen

Anmäl
2010-06-16 01:58 #5 av: PaulineH

Precis som #4 säger så är egyptisk arab också innom rasen arabisk fullblod. Det finns flera olika blodslinjer och typer - bara för att nämna några finns ju ex Polsk arab, Crabbet, Fransk arab ect.

Missminer jag mig inte så är väl shagyan den enda som inte räknas till arabisk fullblod?

Anmäl
2010-06-17 15:29 #6 av: Neywaz

Det finns arabiskt fullblod. Sen shagyaarab som är en egen ras. Angloarab, också egen ras.

Inom den arabiska fullblodsrasen finns olika typer av araber, precis som det finns olika modeller och ursprung av halvbloden. De vanligaste är just egyptisk, spansk, polsk, rysk och crabbet. Samt många araber från frankrike som ofta har en sportigare fullblodsliknande modell för tex galoppen.

Anmäl
2010-06-27 02:58 #7 av: [caj61]

Arabiskt fullblod is sej är EN ras. Egyptisk, polsk, spansk etc är linjer som avlats under en längre tid i ett speciellt land. T.ex Egypten, Ryssland, Polen osv. Alla araber går tillbaka till samma hästar i grunden.

Anmäl
2010-06-30 20:52 #8 av: Superstars

Profet muhammed valde ut sina ston med att göra ett test. De som troget stod kvar brevid sin herre även efter att de var tötstiga och vattenhålet var innom synhåll blev hans avelston. 5 ston av hans stora hjord ston stod troget kvar breve sin herre medans de andra drog iväg till vattenhåletGlad. 2 av dessa 5 ston var Al Khamsa och Kohailan. Al khamsa stoet var mer finlemmat och dess exteriör syns tydligt på Egyptiern speciellt från linjen Al Khamsa. Stoet kohailan var mera kraftigare byggd inte så finlemmad som stoet Al Khamsa.

Den polska arabens linje härstammar troligen från Kohailan stoet exteriörmessigt. Står det tillexempel Aloes PL  så betyder det att hästen är uppfödd i Polen alltså en polsk arab. Står det Eg framför så är hästen uppfödd i egypten och står det ru så är araben uppfödd i ryssland. Polska och egyptiska araber gillar jag bäst...då skall det vara Kohailan och Al Khamsa blodlinjer hälst alltså gammla blodlinjer...

Anmäl
2010-07-01 01:59 #9 av: EwaAngantyr

oj så intressant!!!

Anmäl
2010-07-01 02:01 #10 av: EwaAngantyr

jag har just köpt en egyptisk arab. Ett föl som nu är 3 mån. Amiir as Shalam..

Anmäl
2010-07-01 02:10 #11 av: cina65

#10 åh vilken liten goding Kyss

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-07-01 02:11 #12 av: EwaAngantyr

Ja, jag är väldigt kär i honom... och mamma är underbar. <3

Anmäl
2010-07-01 02:16 #13 av: cina65

har du köpt mamman med?

Mvh Carina

Anmäl
2010-07-01 02:18 #14 av: EwaAngantyr

Nej, jag har henne på foder tills Amiir är avvand. Hon är dock till salu.

Anmäl
2010-07-01 02:21 #15 av: cina65

Okey, skönt att du kan ha dem hemma under tiden.

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.