Hästen & lagen

Olycka vid tjuvridning

2010-06-03 10:38 #0 av: Tess-W

Kom att tänka på en sak då jag läste en tråd om ev. tjuvridning..

För några år sen var det ganska uppenbart att någon tjuvridit Gowlaz här en natt. Han var smutsig (rullat sig i lera) men det fanns renare märken över ryggen (rumpmärken) samt att han hade grimma OCH grimskaft på sig. Vi tar alltid av honom grimman i hagen och har grimskaften i stallet. Sadlar och träns är inlåsta.

Efterssom grimman och grimskaftet satt kvar, så misstänkte jag att denna tjuvridare åkt av honom, något som inte alls hade förvånat mig. (grimma och barbacka på honom, i stor sommarhage...Yiiihaaa!Flört)

Men vem bär igentligen skulden, om detta skulle hända och tjuvridaren hade skadat sig, säg hittats medvetslös el. dyl. grimman eller grimskaftet tappats och inte kunde hittas i jättehagen? Ev. rena fläckar på smutsig häst skulle ju lika väl jag själv kunnat göra, så hur bevisar man att det är någon annan...

Tänker lite på allemansrätten, att folk FÅR vistas i hagen om denna inte gör någon skada.

???

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-06-03 17:03 #1 av: Diizkmedel

Ifall det skulle gå så långt tror jag nog att man kan ta den medvetslösa personens finger avtryck samt leta efter dem på grimman

Anmäl
2010-06-12 01:35 #2 av: imsuchadiva

Skulle det vara mindre skador hos personen, så tror jag inte att den skulle komma och tala om att den red din häst och sedan bröt tx armen.

Men frågan är om hästen gör sig illa. Knepigt.

De som tjuvrider är ju i största sannolikeheten personen som gillar hästar och inte har tillgång till hästar att rida på. Förstår inte hur deras hjärta för hästar kan låta dem själva att rida olovlig på hästar som inte är deras. Jag skulle vara livrädd att skada hästen.

Är inet säker, men tror att vem som hellst får vistas i hagen, allemansrätten.
Rätta mig gäärna om jag har fel.

Anmäl
2010-06-12 02:07 #3 av: cina65

Har för mej att man får gå igenom en hage om man är fösiktig och stänger ev grindar efter sej, men man får inte lov att störa djuren som finns i hagen. Kan ha fel men tror jag läste detta någonstanns.

man får defenitivt inte lov att gå in i en hage och rida på andras hästar i alla fall.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-06-12 22:14 #4 av: Liiniz

Jag tycker att det är rent folkvett att inte gå in i främmande hagar med främmande hästar i, framförallt att inte röra dem. Man hälsar ju inte på någon annans hund utan att fråga och tycker då att man borde känna samma sak när det gäller andras hästar.

Tråkigt att sådant här förekommer, det är ju hästarna som oftast får lida samt får men för detRynkar på näsan

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 00:27 #5 av: cina65

Ja jag hoppas verkligen att jag slipper ha obehöriga i mina hagar. En dag när jag kom hem stod det en tjej med sin lilla dotter i vår trädgård, dom hade gått in för att titta på hästarna som var på baksidan och då måste man gå genom gården om man inte vill gå i bondens grödor, jag skällde ut henne rejält och sa att man faktiskt frågar om lov först. Har inte sett henne sen dess.

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 00:38 #6 av: Liiniz

#5 Men oj, en vuxen människa om någon borde ju förstå att man måste fråga förstFörvånad Men jag tror nog att hon blev rätt chockad när du sa till henne, med all rättGlad

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 01:08 #7 av: cina65

Ja det hoppas jag verkligen, tänk själv vad hennes dotter får för uppfattning om vad man får och inte får göra, förhoppningsvis får dottern eget sunt förnuft och inte trampar in hos andra för att kolla deras djur. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 01:16 #8 av: Liiniz

#7 Ja man får hoppas på det men blir man uppväxt med en förälder som inte har någon förståelse för gränser så är hoppas allt man kan göraObestämd Vill de kolla på djur så tycker jag att de ska gå till närmsta djuraffär/ridskola/djurpark där det är tillåtet och inte in på någons privata markGlad Oerhört tråkigt att vissa känner att de måste installera övervakningskameror och rörelsedetektorer på sin gård för att obehöriga personer går dit där de inte hör hemmaRynkar på näsan

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 01:43 #9 av: cina65

Ja vi har övervakningskamera både utomhus och i stallet nu så den som springer in utan lov lär få oväntat besök av polisen då allt lagras på datan.Tyst

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 01:49 #10 av: Liiniz

#9 Det förtjänar den/de som går in. Bra att ha men tråkigt att det ska behövasObestämd

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 01:53 #11 av: cina65

Ja väldigt tråkigt, orsaken till att vi satte in dessa var mest för att det finns folk i krokarna som inte kan skilja på mitt och ditt, det var inte så längesedan det var inbrott i ett stall i närheten som blev av med alla sadlar odyl. så jag tyckte detta var säkrast.

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 02:11 #12 av: Liiniz

#11 Nä men uschFörvånad Helt otroligt vad folk kan göra och jag förstår verkligen varför du känner att det var nödvändigt, hade jag säkerligen också gjort i ett sådant lägeFörvånad

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 02:18 #13 av: cina65

ja jag vill ju ikke bli av med mina saker, och med tanke på vilket problem jag hade att hitta sadel som passade hingsten så vill jag inte gå igenom detta igen pga klåfingriga folk. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 02:31 #14 av: Liiniz

Ja och det är ju inte det billigaste heller att köpa utrustningRynkar på näsan

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 02:33 #15 av: cina65

Nej det skall gudarna veta och pengar har man ju inte obegränsat med heller. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 02:36 #16 av: Liiniz

Usch nej, tyvärr har man inte detObestämd Man hade ju kunnat önska sig en storvinst på lotto men det är ju inte så troligt att det händerTungan ute

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-13 02:39 #17 av: cina65

hade inte alls suttit fel. Tungan ute men då får man nog spela om man ska kunna vinna, min vinst är nog att inte spela för då har jag inte förlorat något i alla fall. Skrattande

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-13 02:41 #18 av: Liiniz

Så sant som det var sagt!Tungan ute

Mvh LinaGlad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.