Övrigt

Hur länge växer dom?

2010-07-07 01:36 #0 av: CoralReefs

Hur länge växer en arab i mankhöjd?

Anmäl
2010-07-07 01:47 #1 av: kaka1234567

Vad jag vet slutar hästar växa vid 5 års oldern men jag kan ha fel men har för mig någonstans där

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-07-07 02:13 #2 av: cina65

Det jag har hört är att de växer tills de är 5 år men tror inte de växer så mycket på höjden sista året. Min arab har växt jätte mycket detta året och nu är han 4 år så jag tror han växer mer kroppsligt nu, något litet kanse de växer på höjden men det är nog inte många cm. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-07-07 10:15 #3 av: Tess-W

Det är nog lite individuellt, men vad jag har hört, och även sett på flera så har de vuxit upp till 6 års ålder. Har därför alltid tyckt att det är lite märkligt att man kan föra in ett mätintyg i pass redan från 3 års ålder...

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-07-07 11:01 #4 av: CoralReefs

men är inte slutmätningen vid 8 år?

Jag har hört att dom växer till 7 år, araber då...andra hästar till 5 år så frågan är om araben växer längre tid?

Min pålle har stått ganska stilla nu i växten och han har precis fyllt fyra år så jag funderar på om han kommer växa mer eller ej.

Anmäl
2010-07-07 11:40 #5 av: Tess-W

#4 Mina 3 (vuxna) araber är slutmätta vid 3, liksom alla våra shetlands. Flera av mina shetland har vuxit ett par cm extra åren efter, och en jag hade tidigare växte t.om över.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-07-07 17:28 #6 av: poppysmarsvin

Ponnyer slutmäts vid 8 års ålder (för mätintyg till tävling), men de ska mätas vart annat år innan dess. Så är araben under 148 cm så är den inte slutmätt förrän den är 8 år. Det finns två olika typer av mätintyg för detta; årsintyg (får vara högst 1 eller 2 år gammalt beroende på ponnyns ålder, för att gälla) och slutintyg (för ponnyer 8 år och äldre). För övrigt är det nog få som skulle anse att en treåring är färdigvuxen - oavsett ras!

Mätintyg används till olika saker. Inom svenska Ridsportsförbundet är det ju ponnyns mankhöjd som är intressant utifrån vilken kategori den ska tävla inom (C eller D för araber), eller om det faktiskt är att räkna som häst (över 148 cm). När man visar hingstar för avelsvärdering är de ju oftare yngre än 8 år, och då får man ju ta det med i beräkningen när mankhöjd anges, att den förmodligen kommer växa en bit till om den visas som 3-åring tex.

Jag tänker att hästar nog kan växa på höjden upp till de är 8 år eftersom slutintyget skrivs som först då. Mindre ponnyer är säkerligen färdiga betydligt tidigare än så, men andra tar tid på sig.

Såhär står det i mätreglementet:

4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid sista obligatoriska mätning.

Från och med 8 års ålder utfärdas sista obligatoriska mätintyget som gäller för resten av ponnyns liv om det inte enligt detta reglemente punkt 9 och 10 blir ogiltigt efter kontrolleller FEI-mätning.

Med undantag för kontrollmätning får ponny mätas högst två gånger under samma kalenderår och då endast av samma mätmän.

Vill man läsa hela mätreglementet så kika på denna länk.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.