Annonser

Söker praktikplats v.37-42

2010-08-18 03:49 #0 av: Pramfors

Hej, Jag och en kompis till mig ska gå ut på praktik under veckorna 37-42 och söker ett bra ställe att praktisera på..vi båda älskar fullblod av alla linjer och tycker att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att kolla här!

Vi pluggar till hästskötare på Berga Naturbruksgymnasium, årsk. 2.
Jag, Micaela är 18 år (född 1991) och min kompis, Rebecca är 18 år (född 1992) och vi båda har en hel del erfarenhet i bagaget vad gäller stall och hästskötsel,
I grunsdkolan praktiserade vi 2 veckor på Fågelbro säteri som driver en större ridanläggning, vilket vi klarade fint och även nu i skolan har vi "stalltjänst" vissa veckor vilket innebär allt som hör hästar och stallet till.

Rebecca har egen häst och eftersom vi bor i stockholm och kanske kommer praktisera utanför stockholm så vore det bra om hon skulle kunna ha med sig henne, men inget krav..annan lösning finns.
Hennes häst är ett varmblods sto som är väldigt trevlig, välhanterad och snäll men bestämd mot andra hästar.

Har du något för oss, ett stuteri, tävlingsanläggning eller en vanlig ridanläggning så hör gärna av dig här eller via pm :)
Ställ gärna en massa frågor :D

Anmäl
2010-08-18 16:37 #1 av: Diizkmedel

Jag skulle ha börjat på Berga =) Är det en bra skola?

Anmäl
2010-08-19 16:33 #2 av: kaka1234567

jag ska också börja på verga men inte som hästskötare de finns allaldeles för många häst slötare så man får inte jobb så lätt. Ska gå i prensip på alla kurser trav ridlärare mm. Sen ska jag till skara och bli utbildad till hovslagare

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-08-20 20:02 #3 av: Pramfors

#1 ja det är en jätte bra skola :)

#2 Min utbildning till hästskötare ger mig behörighet att sen plugga vidare som jag också ska göra, som unghäst utbildare.
På berga finns bara häst linjen (som jag går) om du vill bli ex. ridlärare, travkusk/tränare osv, mjen man måste vidarutbilda sig...hästskötare är alltid första steget om man vill inrikta sig på något.
Vi får även hovslagar kurs.

Anmäl
2010-08-20 20:03 #4 av: Pramfors

Och sen ska de stå v. 36-40 och inte 37-42...jag som skrev fel :)

Anmäl
2010-08-20 22:33 #5 av: kaka1234567

Tja fast de är tapp sko jag vet allt om berga och ska börja ringt och frågat mm.

Och ska gå på de flästa kurser de har utom thästskötare.

Ska sedan vidare utblida mig till masör och en kvalifiserad hovslagere i skara

Mvh kaka

Anmäl
2010-08-22 03:55 #6 av: Pramfors

#5 ehm....tapp sko är obligatoriskt, ja...men man kan välja till hovslagar kurs, jag går där nu så vet nog de liiiite bättre än du ;)

Sen kan man inte gå de "flesta" kurser..utan vill man jobba med hästar då är det häst-häst programmet man ska gå, vilket innebär att man blir utbildad hästskötare...vilket är grunden till o stort sätt ALLA hästyrken.

Tror väll inte du ska gå både jord, skog, natur, sam, häst...osv?!
Dessutom går du inte hästskötar (häst-häst) kommer du nog inte kunna söka vidare senare till hästmassör..tyvärr, eftersom det är som sagt grunden till hästyrken.

Anmäl
2010-08-22 12:23 #7 av: kaka1234567

nej de ska jah´g inte men allt inom häst. Min ridinstruktör gick på berga och gick alla hästkurser villket jag också ska och ska bli allti allo inom häst som hon är. Inte hade jag tänkt gå jord ,natur mm utan bara häst

Mvh kaka

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.