OT - Off Topic

Kolik!!!!!

2010-08-18 02:40 #0 av: cina65

Ihhhh, nu har det jag fasat för hänt, kom hem efter besök i affären och hittar min äldre arab (Dynamo) liggandes i ett fruktansvärt kolikanfall, han var så dålig att vi inte trodde han skulle klara sej, ringde ut vetrinär på en gång och han fick metacam samt kramplösande samt att vi fick sonda han. Tyvärr hjälpte detta inte första gången utan fick kalla ut vet igen dagen efter för ny medecin och sondning och denna gången verkar det ha löst sej.

ingen kolik på 2 dagar, nu börjar jag våga andas ut igen men inte riktigt ändå. Är totalt livrädd att han skall få återfall.

Tack gode gud för övervakningskameror. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-08-18 16:37 #1 av: Diizkmedel

Gud så hemskt! Och jag som får panik när en liten shettis jag tar hand om på sommrarna får fång. Jag skiulle typ ha dött av oro om ngn av dem jag tar hand om fått kolik!

Anmäl
2010-08-18 23:34 #2 av: cina65

#1 Ja det är absolut ingen rolig sjukdom, och min pålle led verkligen och det har inte blivit riktigt bra förrän idag när jag ser att han druckit upp allt vatten.

han vägrade ju dricka efter anfallet och det är ju inte bra.

Mvh Carina

Anmäl
2010-08-18 23:44 #3 av: kaka1234567

Gud så hemskt tur att de är över. Och hoppas att han inte får återfal lill killen <3 Lycka till

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-08-18 23:47 #4 av: cina65

#3 Nej det hoppas jag verkligen inte han får, han fick 2 anfall med ca 20 timmars mellanrum.

Mvh Carina

Anmäl
2010-08-18 23:48 #5 av: kaka1234567

lill killen hoppas på de bästa nu <3

Mvh kaka

Anmäl
2010-08-19 00:02 #6 av: Tess-W

Hoppas han blir helt återställd snart. Håller mina tummar.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-08-19 00:24 #7 av: cina65

jag tror den största faran e över nu, han äter och dricker som vanligt igen fast han har givetvis inte full fodergiva nu utan jag får trappa upp efterhand

Mvh Carina

Anmäl
2010-09-01 13:09 #8 av: Tess-W

Hur har det gått med grabben?

Mvh/Therese

Anmäl
2010-09-01 21:45 #9 av: cina65

Det är bättre nu men man går liksom och väntar att det ska hända igen, men det är väl bara jag som är hönsmamma igen. Skäms

Han fick två anfall när han var dålig och jag är livrädd att det ska komma igen. Tydligen var det sandkolik och detta kan man ju själv försöka hålla borta med loppfrö vilket han får och detta gör nytta på han. Så det ända man kan göra nu är att hålla tummarna, har i dagsläget börjat skritta ut på han igen på vetrinärens ordination och han är piggare idag än vad han var när han kom hit. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-09-08 11:37 #10 av: Jeho

Gud vad skönt att det verkar sluta bra iaf!

#9 Sandkolik kan du själv förebygga utan loppfrö med att INTE fodra direkt på marken. Vi ger alltid våra hästar hö där det inte får kontakt med ex sand, jord, lera osv. Så lägg istället höet där det är grästussar eller dylikt så de inte beblandas med marken. Alternativt är om du köper en foderhäck som du kan lägga höet i så behöver det inte nudda marken överhuvudtaget eftersom att det är det som gör att hästen får det.
Sen så hjälper ju självklart loppfrö till men kan man undvika sandkolik utan att behöva ta hjälp utav hjälpmedel så är ju det givetvis bra!

Lycka till och hoppas att han ska klara sig utan några fler anfall nu!

Anmäl
2010-09-08 12:09 #11 av: kaka1234567

Läskigt de här och kolik jag hade gätte ont i magen igår själv och tänkte på hästen som inte får ligga ned och ta de lungt. För de blir ju bara väre för dem. men de där med kolik är så läskigt

Mvh kaka

Anmäl
2010-09-08 14:23 #12 av: Tess-W

#9 Skönt att höra att han är bättre.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-09-09 01:36 #13 av: cina65

Ja jag har loppfrö hemma och ger han regelbundet av detta. Han har ju haft sandkolik tidigare innan han kom till mej men jag mitt dumma spån hade för mej att jag kunde undvika detta med bra mat och att inte ha höet på marken direkt trodde fel.

Det är ju så att sand kan ligga i magen på hästen länge och med tiden kommer det mer vilket hela tiden byggs på och till slut kommer det ett anfall, fick höra av vetrinären och vet själv att det kan finnas en hel del jord och sand med i höet och då hjälper inga foderhäckar tyvärr.

Nu är jag i alla fall denna erfarenhet rikare och ger han loppfrö för att förebygga istället.

Mvh Carina

Anmäl
2010-11-08 16:03 #14 av: Tess-W

Jag fodrar inte direkt på marken, men har den senaste veckan haft 2 kolikponnyer här. Den ena hade bara en mindre släng på kvällen, den andra fick dagen efter som höll i sig i två dygn.

Vetrinären trodde det var sandkolik i alla fall. Jobbigast var andra dygnet, då första ponnyn (som bara haft en liten släng först) fick det igen. Alltså stod jag här, själv med två kolikponnyer, ena sto andra hingst. Det var lite svettigt innan gubben kom hem och hjälpte mig. Men nu har det varit lugnt ett par dagar.

Mvh/Therese

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.