Föl

Vettskrämd! Varför?

2010-09-20 21:11 #0 av: Tess-W

Lecker har under en natt blivit som förbytt. Han har alltid varit lite försiktig, men nu reagerar han på plötsliga ljud eller rörelser med blockerad panik.

Tar jag det lugnt, då menar jag "smyger bättre än en mus" så är det lugnt och jag får klappa och klia honom igen. Men bara fram till bogen (framifrån) och bara om jag kryper omkring på huk.

Jag har aldrig utsatt honom för något obehagligt eller sett honom reagera negativt på det han reagerar på nu. Han har stått i box, nattetid i ca 2 veckor, och det var i onsdags jag upptäckte att han blivit så skärrad över något.

Det är bara jag som är i stallet och pysslar, så vad skulle kunna ha hänt?

Någon som har förslag? för jag är helt tom och bara känner att jag får börja om, men denna gången med en som beter sig som om han aldrig sett någon med två ben...

Gråter

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-09-21 19:30 #1 av: Jeho

Är du helt säker på att ingen varit inne i ditt stall när du inte varit där?

Anmäl
2010-09-21 21:23 #2 av: Tess-W

#1 Nej, 100% säker kan jag inte vara, efterssom där inte är låst (och jag sover inne i husetFlört) Har själv tänkt den tanken, men har ändå lite svårt att tro det. Vi bor ganska långt ifrån andra hus, och även från vägen. Leka var helt sig själv och även stoet med föl i boxen brevid...

Idag har han varit väldigt mycket lugnare, men jag undrar förstås ändå vad som kan ha hänt.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-09-23 00:04 #3 av: cina65

Oj, låter ju inte så kul. Det är möjligtvis inte så att han kanske fått lite hjärnspöken? Det har jag varit med om och det kan komma och försvinna lika fort.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-09-25 21:38 #4 av: Tess-W

#3 Tänk om det kan vara så enkelt. Hur länge fanns dessa hjärnspöken? Han pendlar mellen nyfikenhet och förskräckelse. Hade Plannjas fd ägare på besök idag, alltså en helt ny okänd människa i hans närhet och han var allt annat än lugn.

Tyckte såå synd om honom. Börjar fundera på om det ändå kan ha varit någon okänd i stallet och han var den som varit mest nervös inför nytt folk då, och blivit extra skrämd. Men vad tusan har denna "okända" isf gjort där? Inget är stulet, alla andra hästar mår bra, så vad???

Mvh/Therese

Anmäl
2010-09-26 00:18 #5 av: cina65

Ja detta låter ju lite konstigt, funderar nog ändå på hjärnspöken men man vet ju inte.

Är det hjärnspöken som stör kan det vara allt från en vecka tillflera månader, det är ungefär som ett barn som är mörkrädd.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-11-02 12:25 #6 av: Tess-W

Äntligen börjar "spärren" släppa lite för lille Lecker. Han är fortfarande osäker mot främlingar, men tack å lov kommer han nu alltid fram till mig och vill, efter några minuter bli killad på.

Nyfikenheten börjar ta över osäkerheten, och det var länge sen han fick panik över "ingenting". Varje dag gör vi framsteg och då bubblar lyckan i mig.

Det är första fölet (av drygt 20) vi fått med 100kg nerver på utsidan, som kräver mer av både förtroende och tålamod. Men den lille parveln har samtidigt plockat fram ett tydligare "hästspråk" hos mig, som legat i dvala flera år.

Han har gett mig känslan tillbaka att det är roligt att arbeta med föl/unga igen och efterssom man alltid får vara extra lugn när man är med honom så känns det som att hela jag blivit mer rofylld även resten av dagen.

Hästar är verkligen en fantastiskt skapelse!

Mvh/Therese

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.