Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2507 ggr
cina65
12/5/10, 12:21 AM

Svårläkt sår.

För några veckor sedan rev en av mina pållar upp ett sår på bakbenet vid lastningen, det blödde en del men när vetrinären tittade så tyckte hon att det var ett ytligt sår som skulle läka själv och jag skulle då bara hålla det rent och lägga om det.

Detta gjorde jag och det läkte bra (tyckte jag) så jag tog av lindan så det fick luftas vilket är bättre.

Idag släppte jag ut henne som vanligt och när jag tar in henne rinner det blod från såret igen, har tvättat det igen och lagt på linda igen.

Är det verkligen vanligt att ett sår går upp igen efter så lång tid? Då kan det ju inte varit helt läkt kan jag tycka….

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Boefje
12/5/10, 1:26 PM
#1

Konstigt, min fick ett sår med, men den läkte ut sig själv bra utan lindor o grejer…

Tess-W
12/5/10, 3:23 PM
#2

#0 Njae, jag hade nog velat att vetrinären kom ut och kikade en gång till. Vart på benet sitter det?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
12/5/10, 10:55 PM
#3

#2 Vetrinären kommer ut imorgon men trodde inte det var någon fara, såret sitter bak på vad jag kallar skenbenet (på oss är et det) Skäms

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Tess-W
12/6/10, 6:23 PM
#4

Nu har förmodligen din vetrinär varit ute osv, men kom att tänka på en sak…

För många år sen fick en bekants häst ett sår på bogen, och hennes vetrinär gav henne en gel att smörja såret med på dagarna då hästen gick ute. Denna gel höll smutsen ute och gav sårkanterna en mjukhet så det inte sprack upp när hästen rörde sig. Kommer tyvär inte alls ihåg vad gelen hette, och hade nästar helt glömt bort detta. Men du kan ju alltid fråga din vetrinär, om du träffar denne igen om ho/han hört talas om den.

Minns att posetiv skillnad syntes snabbt. Detta var också ett sår som såg ut att läkas, men som "sprack" upp titt som tätt.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
12/6/10, 11:13 PM
#5

#4 Ja vetrinär har varit ute idag och tyckte det hela såg bra ut, men saken är att det går upp igen varje gång jag släpper ut henne i hagen, suck, håller benen lindade på henne nu och hoppas det håller ihop det bättre, om inte så kyddar det i alla fall mot smuts i såret.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: