Övrigt

Slut på maffiametoder !!!

2010-12-24 20:06 #0 av: Caspianowner

Läs & begrunda

Länk

Anmäl
2010-12-24 23:14 #1 av: cina65

YEEEES!!! Synd att det inte kom upp med att aveln blivit så dyr, eller jag missade något i denna artikel??

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-12-25 12:15 #2 av: Tess-W

Mmm. Har länge följt diskutionen och hoppet tändes då jag fick mail om vad som skrivits till och från länstyrelsen.

Men den lilla gnistan slocknade ganska fort när man nu kan läsa att de inte alls har någon tanke på att sänka reg.kostnaderna mm/bevara rasen och behålla uppfödare, utan istället HÖJT för partbreed. Snacka om att gräva sin egna grav djupare.

Har riktigt svårt att förstå hur man kan tolka ett krav på sänkta avgifter, till att det skall vara lika för alla och höja PB istället.

Sorgligt.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-12-26 01:01 #3 av: cina65

#2 Ja det är skamligt....Vad i hela fridens namn sysslar dom med??

Dom sänker ju arabaveln totalt.Skrikandes

Mvh Carina

Anmäl
2010-12-26 19:30 #4 av: kaka1234567

Så mycke de håller på att joxa med

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-12-30 02:03 #5 av: Caspianowner

# 2

Jag anser att ni borde tillskriva Länsstyelsen eller möjligen SJV som rimligtvis måste ha det yttersta ansvaret för deligation av myndighetsutövning.

Det är väl rimligt att tro att det du nämner måste vara klart brott mot föreskrifterna.

Anmäl
2010-12-30 09:23 #6 av: Tess-W

#5 Jag, mfl gjorde en anmälan för några månader sen. Tråkigt att detta fått pågå så länge. Men än ger jag inte upp hoppet om bättring. De har ju ändå vaknat något nu. Får bara hoppas att det inte dröjer allt för lång tid innan allt blir bättre.

Samtidigt kan jag förstå att ARAB tar ut dessa hutlösa summor för att rädda registraturens usla ekonomi, men det måste finnas någon annan lösning, kan jag tycka, än att lägga allt ansvar på arabägarna.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-12-30 11:38 #7 av: Caspianowner

# 6

JÄTTEBRA stå på er det behövs ! ! !

Om föreningen har en urusel ekonomi trotts att man alltid varit dyrast på allting, så skall åtminstånde inte detta rättas till med hjälp av att ta ut vinst på registreringar med mera. Så får ju inte ens ske.

Konstigt att de har så dålig ekonomi, vem vet det kanske t.o.m borde utredas om pengar försvunnit på orättmätig väg. Det behöver inte betyda att någon stulit eller förskingrat. Det kan ju helt enkelt vara så att man dragit på sig kostnader som man inte haft mandat för.

En sak som slår mig är att vi har ju betalt in depositionsavgifter när vi registrerat hästar som vi skall få tillbaka när de slaktas / avlivas eller säljs. Finns dessa pengar kvar ? ? ? .. .. Jag antar att det måste anses vara brottsligt att förbruka pengar ur en depositionsfond till något annat än till återbetalningar.

Det finns regler i föreningslagen ( igentligen lag om ekonomiska föreningar, som man brukar använda annalogt även på idella föreningar. ) om hur en minioritet på en stämma kan kräva att en, av minoriteten utsed revisor granskar verksamheten.

Anmäl
2010-12-30 20:58 #8 av: Tess-W

#7 Idag vet man ju att det HAR förskingrats pengar tidigare och de även "dragit på" sig senare skulder. Men tycker nog ändå att det kunnats sköta bättre idag då priserna är så låga som de är vid försäljning av araber. Finns ingen större lönsamhet och blir en alldeles för dyr hobby.

Ett bättre sätt TROR jag skulle varit om de istället satte humanare priser från Arabhästregistraturen så fler skulle ha möjlighet att föra aveln framåt mm mm, och därmed på sikt kunnat hjälpa arabhästregistraturen att få ihop de skulder de ha.

Istället för att lägga på massa extra 1000-lappar för att regga osv så kanske de kunnat lägga på några hundralappar som plockats till att hjälpa upp ARAB. Hade varit mer okej för mig i alla fall. Då skulle jag kunna kalla det för att "bidra till förbättring".

Nu är det så sorgligt höga priser att de istället inte kommer få in en krona snart, då så många slutar.

Det finns inte en möjlighet att det kan kosta 3300kr i faktiska utgifter för en arab att få ett nytt pass som föl, när tex. en shetland inte kostar mer än ca 200kr.

Sen kan jag säga att jag inte lägger så stor vikt över den sk diskrimineringen som talas om då medlemar får rabatt av ARAB. Tycker det finns större utgifter att reda ut och förbättra så de svenskuppfödda araberna inte försvinner helt.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-12-30 23:31 #9 av: cina65

Är inte så insatt i denna historian men sedan jag började med araber och försökt sätta mej in i detta då jag ville sätta Daimler i avel har jag insett att detta ikke lönade sej alls.

Skulle även bli medlem på ARAB i samma veva som denna röran kom på tapeten så nej jag backade med en gång, mina hästar är reggade där men jag skulle själv inte ha råd att ta fram ett arabföl med dessa kostnader som uppkom pga vad de ville skylla över på den gamla styrelsen, jag har sedan följt denna och även jag skrivit till JBV.

Det hela slutade i alla fall med att jag tog beslutet att kastrera Daimler då det skulle kosta mej skortan att ha han som godkänd hingst och buskavel är jag inte intresserad av alls. Så här satsar vi helt på ridningen och aveln får vi ta på shettisarna istället.

Jag hoppas verkligen för arabhästens skull att detta reder upp sej och att vi skall kunna få en fortsatt bra avel på våra guldklimpar i detta landet.

Mvh Carina

Anmäl
2010-12-30 23:32 #10 av: Caspianowner

# 8

Det mest otroliga är väl isåfall att samma folk har tillåtits att sitta kvar.

Men vad mer besynligt är, ar att SJV tillåtit dem att ha kvar registerhållandet.

Anmäl
2010-12-30 23:35 #11 av: cina65

#10 Har för mej att det stod att de fick ha kvar det året ut tills de bestämt hur det skall vara, men jag kan ha missförstått det hela, läste det på deras forum.

Mvh Carina

Anmäl
2010-12-30 23:39 #12 av: Caspianowner

# 9

Jag lämnade Arabföreningen för måååånga år sen. Då jag tyckte klimatet där var lite speciell.

Jag umgås med mina Arabhästar istället ... . ...

Anmäl
2010-12-30 23:50 #13 av: Caspianowner

ha ha bara ler när jag ser vad de ska ha för att registrera

Det verkar som de lever i en egen värld.

Arabföreningens hemsida

Anmäl
2010-12-31 00:12 #14 av: cina65

#13 Ja det är riktiga fantasipriser, Obestämd Men tar de andra SHAF eller Galopp över kommer det bli helt andra priser så vi kan väl bara hoppas på detta.

Mvh Carina

Anmäl
2011-01-01 23:08 #15 av: Neywaz

Men buskavel tycker jag handlar om så mycket mer än bara registreringsavgifter? Nu försvarar jag inte ARABs agerande, jag är en av dem som drivit på för att ARAB ska förlora rätten till att registrera araber.

Men detta med buskavel....Jag tycker WAHO ska slå ett slag för att införa visningstvång med lägstapoäng, röntgen, CA-test, bruksprov etc etc precis som de har inom halvblods/ponnyaveln. Inga hingstar som icke blir godkända då ska få användas i avel, dvs få avkommor med "rena" papper.

Jag kan inte tänka mig att många av landets arabhingstar som knappt "syns" skulle finnas kvar i avel om något sådant här infördes. Fram för hårdare regler!

Bara en tanke? =)

Anmäl
2011-01-02 01:31 #16 av: cina65

#15 Det var ju det jag menade, jag anser att om man är hingstägare och har en bra hingst i stallet så bör man kunna visa upp den, röntga den och om den håller måtten för att kunna bli en godkänd hingst inom arabaveln skall det inte kosta skjortan i avgifter till SAHF, det var just dessa orimliga kostnader som fick mej att backa.

Att röntgen och andra saker kostar kan man ju ta men att betala överpris för att de har en dålig ekonomi......Nej tack.

Då ansåg jag att min lilla kille hade det bättre som valack och kunna vara med de andra hästarna i samma hage samt att jag som ägare slipper vara orolig över att han kanske rymmer och betäcker grannens hästar.

Har fått många förfrågningar om jag ville låna ut han för dom ville ha ett föl efter honom och så länge han ej var godkänd är det inget jag ville syssla med, det var det jag menade med att jag inte var intresserad av buskavel.

Jag är inte heller emot hårdare krav för att hingstarna ska bli godkända, men om man skulle tvinga alla araber tex att ställas ut på en utställning skulle tex inte de polska araberna komma till sin rätt för rent utseendemässigt skulle dom inte ha en chans att mäta sej med de egytiska eftersom alla (eller de flesta) skulle villa ha den riktigt konkava nosen som dessa har. Känns bara som om den polska linjen skulle dö ut väldigt snabbt då.

Men visst ska de röntgas och testas för ev sjukdommar samt skulle jag tycka att ett bruksprov var på sin plats.

Mvh Carina

Anmäl
2011-01-03 00:28 #17 av: Neywaz

Jaamen dåså då är vi ju på samma linje! Heja! =D

Anmäl
2011-01-03 23:44 #18 av: cina65

#17 Ja det ör vi helt klart. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2011-01-04 11:00 #19 av: Tess-W

ARAB får inte längre registrera fullblodsaraber www.tidningenridsport.se

Mvh/Therese

Anmäl
2011-01-04 11:02 #20 av: Tess-W

Det var väl bara väntat. Men undrar ändå (fortfarande) hur framtiden kommer se ut...

Mvh/Therese

Anmäl
2011-01-04 11:52 #21 av: Caspianowner

Frågan jag nu ställer mig är hur vi ska få våra pengar tillbaka, pengar som vi tvingats lägga i deposition. ? ?

TRor ärligt talat att dem pengarna kan vi se efter i det blå.

Anmäl
2011-01-04 12:09 #22 av: Neywaz

SH har sagt nej till att registrera araber. De vill inte, varför vet jag inte.

Då återstår SG och arabgaloppen. De kan, vad jag hört, tänka sig att ta över registraturen men det kommer dröja minst ett år från den dagen det är beslutat att de tar över - tills de börjar med registreringen. Och än är inget beslutat.

Detta för att de måste bygga upp en databas etc.

Anmäl
2011-01-04 14:09 #23 av: Caspianowner

Tittade in på Arabföreningens hemsida

Ser då att de har stängt till den 17 januari. Inlagt idag 4 januari.

Ovanpå den informationen så har man haft mage till att passa på att förkovra sig vidare.

De går ut med information om att man kan bli livstidmedlem för 10.000 .

Arabföreningens hemsida 

Anmäl
2011-01-05 12:24 #24 av: Neywaz

Att man kan bli livstidsmedlem för den nätta summan är dock intet nytt :p

Någon som känner sig manad? ;)

Anmäl
2011-01-06 20:46 #25 av: cina65

#24 Nej tack tror inte det...Obestämd

Jättebra att det blev till arabägarnas favör och hoppas nu bara att det är någon som vill ta över registrationen.

Mvh Carina

Anmäl
2011-01-08 17:20 #26 av: poppysmarsvin

Gå gärna in och läs på SAHF:s forum! Där debatteras detta livligt, och den som fortfarande lever i okunskap om vad som egentligen gäller får väldigt mycket information där!! Kan ju bara säga att ingenting är enkelt....

Anmäl
2011-01-08 19:50 #27 av: Caspianowner

# 26 Snälla kan du länka den ?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.