Övrigt

Arg och besviken

2010-12-31 14:54 #0 av: Tess-W

Det nya stoet fungerar inte alls, och snart vet jag inte vad vi skall göra.

Tidigare ägarens beskrivning av henne var hon var en trevlig, godhjärtat häst som aldrig stressar upp sig för något.

Men hon går inte ihop med resten av våra hästar. Den ena jagar henne, hon jagar resten (ut från hagen) Hon är buffig, bossig och har svårt för att stå still någonstans. Dessutom är hon nästintill som en tickande bomb att rida.

Allt detta hade varit något vi kunnat och framföralt velat jobbat med, om det inte var för att hon dessutom sparkas när vi släpper ut henne i hagen. Hon har lyckats träffa både mig och min man och hur roligt är det att gå ut på morgon för att att ta ut en häst som gör så???

Ångrar grymt att vi inte skrev "prövotid" på henne i kontraktet, för hon har absolut inte det psyke som vi vill ha på våra hästar, och absolut inte det som uppgetts.

Tidigare ägare känner inte alls igen detta beteende hos henne, men HÄR gör hon så och det är inget kul alls.

Så har något tips på hur man skall få bort hennes kick-beteende så är jag MYCKET tacksam.

(Och hur får jag min man förstå att det är en lättläslig ARAB man skall ha, och inget annatFlört)

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-12-31 23:14 #1 av: cina65

Ja du, det var en knivig situation det där och absolut ingen rolig situation alls. Något jag har provat sedan jag fick lära mej det av killen som red in Daimler var att använda min tumme, varje gång hästen gör nåtot dumt och illa så går jag rakt in och liksom petar på hästen med tummen på ett ställe hästen tycker är obehaglig och man skall inte avsluta förän hästen lugnat ner sej och lyssnar.

Jag hade nog testat att hålla henne stilla i grimskaftet tills hon var lugn få henne att känna att hon har det bra med dej och att hon kan lita på dej. Det är ju absolut inget bra om hon sparkar er när ni släpper ut henne.

Om din man inte förstått det vid detta laget så säg att hästen är hans så får han själv välja om han vill gå ut med henne eller en fredlig arab Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2011-01-01 11:08 #2 av: Tess-W

Ja, det hade gått, att hålla henne lugn och stilla och allt det där, men saken är den att inne i boxen sparkas hon inte, utan bara när man släpper henne i hagen. Lite svårt att ge henne ett tryck nånstans då hon snor runt och kickar innan hon far vidare i full fart :/

Väldigt obehagligt...

Mvh/Therese

Anmäl
2011-01-01 18:09 #3 av: cina65

Hm. låter inte alls bra, verkar även lite konstigt om hon inte skulle gjort så tidigare, i mina öron låter det som om hon fått lov att göra så. Jag vet att många med oförstånd kan tycka att åhh så glad hon blev över att komma ut, det gör inget att hon kickar för det är av glädje. Men detta är totalt ohållbart och jättefarligt.

Hon  verkar ju inte ha nån respekt för sin människa som min tränare kallar det. Lite synd att ni skulle få tag på en sådan pålla.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2011-01-02 18:14 #4 av: kaka1234567

Jobbigt att höra men hon kasnke gör så för att hon fott för mycket energi tidigare av ägaren ??

Och inte fott lycka mycke utevistelse så hon tycker de är kul och gör så troligtvis varje gång !?

Så va min kopis häst tills hon inte gav någon energi alls och jobbade hene mycket ut i skogen och från marken. Och efter ett halvår så av hon perfekt. Visa blir gätte pigga av att äta lite pellets.

Sen kanske de inte är hennes psyke utan att hon är hanterad på felsät ouppfostrad ?

Sen om ägaren inte känner igen detta betende så ärde för att hon är ny inte va vid att gå med flera hästar.

Många hästar på min ridskola har gott med 1,2 eller 3 hästar i sit didigare liv och vet inte alls hur man beter sig. Många har dde svårt den är hon på en nyplats så jag skulle vänta i några månader till.

Sen förstår jag att de är jobbigt men jag skulle gätt den en chans.

Men de beskrivningarna du ger är mer att hon tycker de är kul att få komma ut sen kanske du kan ha me ett spö när du leder inte slå henne eller piska utan ifal hon komer för nära marherar du med pisken i marken.  Och sen går de att vifta med händerna när hon håler på hoppa lite så hon slutar

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2011-01-02 18:20 #5 av: kaka1234567

Nh är ett gätte bra tips för en sådan häst tycker de låter som att hon inte litar så mycket på någon. Hon kanke är orolig över nytt ställe de tycker jag de låter som de. Ingen hon känner visa hästar blir gätte oroliga över att flytta tinn nytt främande sälle tänk er att flytta till ett stäle där man inte känner någon och inte kan lita på någon. Hade jag flyttat till et sådant stäle hade jag vart orolig.

Vissa har svårt med att få förtroende för nya för att den kanske vart illa behandlade sen förut i sitt liv.

De är bara att få hene att bygga förtroende först och främst. sen kasnke henes föra ägare brukade leke med hene i hagen eller padocken då kanske hon jaga runt hästen ?+ vad vet man De är alldrig hästens fel utan de som uppfostrat den mm.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2011-01-04 01:17 #6 av: tessa

Bara en fråga: Vad säger försäljaren? H*n är inte intresserad av att ta tillbaka hästen?

Anmäl
2011-01-04 11:12 #7 av: Tess-W

#4 o #5. Visst kan mycket bero på att allt är nytt för hene, och sånt skall få lov att ta tid. Men jag tycker ändå inte hon har det psyke som uppgetts och en sparkande häst var defenetivt inte vad vi sökte.

I alla år har vi haft stor harmoni i våra hagar om det så varit 3 eller 20 hästar som gått ihop. Den harmonin är bruten nu och den vill jag ha tillbaka. Min man blev härom dagen även "attakerad" då han gick in för att sortera ut hö, så han ville skicka tillbaka henne direkt.

Jag hade önskat att vi kunnat gett henne ett halvår, i alla fall, men efterssom det var min man som skulle ha henne, så är det förstås hans val i slutändan.

#6 Jag har meddelat säljaren och väntar på svar ang. om hon skall tillbaka. Det hade ju klart varit bäst för henne, om inte annat.

Mvh/Therese

Anmäl
2011-01-05 22:35 #8 av: GranoStall

För mig låter som att hästen är väldigt osäker och rädd. Har varit med om att hästar reagerat så som du beskriver när de inte känner sig trygga. Har du låtit stoet bekanta sig med en häst i taget eller släppt ihop henne med hela flocken?

Anmäl
2011-01-06 10:04 #9 av: Tess-W

#8 Vi började med att släppa henne och valacken i en hage ingen gått i på länge. Men han försökte (och lyckades nästan) ssparka ut henne. Så vi släppte henne med Leka och hennes föl, vilket gick lugnt i flera dagar. Sen jagade hon Leka som inte är så snabb och smidig längre så hon fick sig enspark på benet och var lite halt några dagar.

De går ännu ihop och det fungerar, men Leka håller sig långt ifrån och står alltid och tittar efter hennes lilla vän, welshstoet. Så vi provade att släppa henne med den nya (utan Leka) men då var det Ella (welshen) som var påväg att bli utsparkad.

Så vi har alltid tagit en häst i taget. Nu under vintern fungerar det så här med olika hagar, men när sommaren kommer står vi med ett bete för lite om de inte kan gå ihop.

Shettistoet vi provade med hoppade självmant igenom staketet och ställde sig utanför sin gamla hage för att bli insläppt.

Vi är nog väldigt bortskämda med att det i 8 års tid aldrig varit problem tidigare med nya hästar som kommit, oavsett storlek, kön eller ålder. Men vi kämpar vidare och försöker engagera oss mycket i den nya, och hoppas det skall börja klicka för både henne och oss snart.

Mvh/Therese

Anmäl
2011-01-06 13:33 #10 av: Caspianowner

Har själv två av den här typen av beteenden på mina hästar. Inköpta ena. Det har aldrig blivit bättre de går nu idag i hagar brevid andra hästar. Det blev för mycket en dag. De är underbara mot människor när man har de bara kopplade i hand, men snart de är fria är de svåra. Haft de i närmare 10 år. och de har aldrig upphört med sitt otrevila sätt.

Mitt råd till dig Sänd hästen tillbaka innan det slutar med en allvarlig olycka. Hästen har alltid varit det den uppvisat hos er. Mina två var svåra också hos sina tidigare ägare. Något som de måånga år senare kunde erkänna.

Mina lever endast för att jag har velat tro att med åren finner de sina platser. Ack så fel jag haft. De kommer att gå till de gröna under detta året då jag kommit att tröttna på att aldrig veta vad de den här dagen ska komma att kosta på.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.