Övrigt

All denna is!

2011-01-21 09:24 #0 av: Tess-W

Vad har ni för att förhindra halka för hästarna på stallplanen/vägen till hagen?

Fläckvis har vi så halt att det är rent ut av farligt, på väg till ena hagen. Och omöjligt att ta nån bättre omväg.

Salt finns inte att köpa här omkring (säljs först i slutet av februari igen) som inte är skadligt för hovarna och gruset vi la på verkar "rulla" av isytan. Vattna över gruset, kanske???

Har hällt ut aska på några ställen och det har förvisso fungerat, men det är ganska långt till hagen så det tar ett tag innan jag får ihop så mycket aska så det räcker. (Från kaminen)

Några tips?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2011-01-23 12:01 #1 av: poppysmarsvin

Broddar på alla fyra, sanda mm. Det klassiska alltså. Invänta våren...

Anmäl
2011-01-23 23:36 #2 av: cina65

Jag har broddat Yellow men Daimler är inte skodd så tyvärr kan det vara lite halt för hans del, men han verkar ta det lungt och försiktigt.

Vi har hällt ut grus i hagen där det är isigt men som sagt var detta rullar bort rätt fort.

#0 Jag ska genast lägga rabarber på askan från pannan och se vad det gör för nytta.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2011-01-25 15:32 #3 av: Elshira

Vi hade lite snäckskal över (sedan vi hade höns) och det fungerade hjälpligt.

Men annars för att få fast gruset så kan man anvönda bara lite salt så det fäsyer bara. Men att spola/hälla med vattenkanna med vatten samtidigt som man lägger ut sanden borde fungera. Så att sanden fryser fast.

Jag bet också att socker fungerar mär det ligger kring nollan. Men hur bra eller om det ens går ekonomiskt. Det testades i.af av vägverket för ett par år sedan, vet dock inte hur det gick

Anmäl
2011-01-27 15:32 #4 av: Tess-W

#3 Ja, just det, socker hörde jag också talas om att de testade med. Kankse skulle prova det någon gång.

Nu har det, tack o lov snöat lite lätt här, och gubben passade på att köra med traktorn (med kedjer på) över de hala partierna. Sen frös det på och spårena efter kedjorna har gett bättre grepp för hovar och fötter.

Dessutom har jag nu gett stränga order om att det inte får skottas så fantastiskt rent/slätt där något mer.Tungan ute

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2011-02-02 16:41 #5 av: yadhayezibas

Glad"isfritt" är suveränt bra annars.

Anmäl
2011-02-06 00:40 #6 av: xMobilexD

Man kan ju lägga ut fint spån det blir stabilt och gå på för hästarna. Men dok kanske inte så fint sen till våren :)

Anmäl