Avel

Hjälp att hitta foton på Endel och Eskada Adriana?

2011-02-09 15:36 #0 av: tessa

Hej!

Min älskade arabpåg fick somna in i måndags. Han fick fång för ett tag sedan, som han inte repade sig från + övrig problematik- han hade väldigt ont och ingen chans till att bli bra. Det var helt rätt beslut för hästens skull, men usch vad ont det gör Gråter En mer personlig och humoristisk häst får man leta efter, min specielle Eneldo.

Lustigt nog var det just ifokus som gjorde att jag fann denna kille.

Jag skulle bli så glad om jag kunde få hjälp med att hitta foton och kanske lite info om Eneldos föräldrar. Skulle vara roligt att se hur de ser ut! Har tyvärr inte funnit något genom att googla eller dyl.. men tänkte att det kanske finns en fena på sådant här, på forumet.

Eneldo f 1998.

e. Endel PL. u. Eskada Adriana US

ee. Pallas Ru. ue. Halim El Nefous US

Stamtavla finns att se här.

Mvh Tessan

Anmäl
2011-02-10 03:37 #1 av: PaulineH

Har tyvärr ingen bild på Eskada Adriana även om jag letat under rätt lång tid - men däremot jar det ju kul att se an avkomma till henne!:) Vi har ett barnbarn till henne, efter brodern till din häst med andra ord. Tråkigt att höra att d fått ta bort din kille dock. Sånt där är bara för hemskt:(

Ang Halim el Nefous har jag itills hittat en bild:  http://forums.ablackhorse.com/lofiversion/index.php?t8639.html Finns säkert fler, men det var den enda jag hade på rak arm.

Här hittar du lite bilder på såväl Endel som hans pappa Palas och andra av Palas avkommor. Kan väl inte påstå att Endel gör sig speciellt bra på bilden, men det var den enda jag hade just nu.

Anmäl
2011-02-10 23:44 #2 av: PaulineH

Oj, missade sista länken märkte jag! Här är den igen: http://www.athenaarabians.com/Artiklar_hingstar/saklawi_I.htm

Eskada Adriana importerades från USA dräktig med Say Amen om jag inte är helt ute och cyklar. Ingen aning om hon haft föl "på andra sidan pölen" dock, men bifogar en bild på Say Amen, alltså "storebroren" till din häst (om än ej hel). Tog bilden när vi var hos uppfödaren och hämtade hem en av hans avkommor.

Anmäl
2011-02-11 00:17 #3 av: tessa

Tack för dina svar! Vad roligt att du en släkting till min Eneldo! Kan du inte lägga upp ett foto på honom här? Vore kul att se.

Det är väldigt sorgligt att Eneldo inte fick fler år i livet, han var ju i sina bästa år nu. I mars skulle han fyllt 13 år Gråter

Tack för länkarna, ska kika runt där och se vad jag finner.

Jag är tyvärr inte alls insatt i arabvärlden när det gäller stam eller avel. Vet bara att Eneldo kommer från Rickeby Arabians i Skåne, Anita Wallin heter uppfödaren. Kul att få veta mer om Eskada Adriana, vilken tjusig "storebror"!

Anmäl
2011-02-19 01:05 #4 av: PaulineH

Oj vad seg jag är med att svara! Men visst kan jag lägga till en bild på lilla Poppisen!;) Väldigt smickrande bild dock - tycker att han egentligen har en rätt kort hals.

Urk, bara 13 år? De ska ju vara friska och glada i den åldern... (säger jag som har en 14-åring som har mystiska inflamationer stup i kvarten...:/ Denna valack är för övrigt barnbarn till Palas som var din pålles farfar, så där har vi ytterligare en släkting) Men fång är då verkligen ingen kul sjukdom - otroligt synd att han fick den.

Jag tror att det var Rickeby Arabians som importerade Eskada då även Say Amen har dessa som uppfödare. Han var ju livmodersimport, så det låter logiskt att så skulle vara fallet. Vet dock inget mer om dessa - så insatt i arabvärlden är jag tyvärr inte.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.